Uber: inovace jako cesta k ekonomickému růstu

4. 02. 2016 17:37:48
Asociace koncesionářů v taxislužbě mě písemně oslovila se žádostí o mé stanovisko ke společnosti Uber. Protože jde o téma zajímavé pro širokou veřejnost, včetně uživatelů této služby, zveřejňuji svou odpověď v plném znění.

Vážený pane prezidente,

děkuji za Váš dopis se stanoviskem ke společnosti Uber. Kontakt a výměna názorů se zástupci různých zájmových skupin jsou pro moji práci vždy velmi důležité. Jako náhradní členka Výboru pro dopravu a cestovní ruch Evropského parlamentu sleduji problematiku Uberu s velkým zaujetím a jsem proto ráda, že se na mne v této záležitosti obracíte. Váš dopis jsem pečlivě prostudovala, a i když se s argumenty Vaší asociace ne zcela ztotožňuji, Vašim obavám rozumím. Společnost Uber bohužel skutečně naráží v mnoha ohledech na rigidní regulatorní prostředí, ve kterém působí, a které ji tak nedobrovolně tlačí do zóny šedé ekonomiky.

Můj osobní názor na společnost Uber, už jen z mojí komunikace na sociálních sítích, však pravděpodobně již znáte. Jako poslankyně s dlouholetými podnikatelskými zkušenostmi jsem velkým podporovatelem start-upů, kreativních řešení a inovativních technologií, ve kterých vidím naši budoucnost. Během sledování celé kauzy Uber a v reakci na vyvolání vlny nevole napříč Evropou mi tak vyvstává zásadní otázka: Co bude Evropa bez inovací a nových aplikací? Jdeme vstříc vývoji nebo proti němu?

Společnost Uber bychom měli vnímat spíše jako příležitost k nastolení zdravé konkurence, která může motivovat jednotlivé subjekty v odvětví ke zlepšování svých služeb a být tak přínosem zejména pro samotného spotřebitele. Domnívám se, že vzdor vůči inovacím a moderním technologiím je v tomto případě nejen krátkozrakým, ale i neefektivním řešením, jež povede pouze k podlomení ekonomického růstu.

Společnost Uber ve velké části svých aktivit operuje na principu tzv. sdílené ekonomiky, která se stává v poslední době stále rostoucím a oblíbenějším fenoménem, a kterou já vnímán velmi pozitivně. Nejen že zvyšuje konkurenceschopnost, zlepšuje flexibilitu trhu práce, ale také umožňuje spotřebitelům větší možnost volby. Vášnivá debata, která se o této mobilní aplikaci v poslední době vede, je tak v širším smyslu debatou o podstatě celé sdílené ekonomiky. Ať už se jedná o aplikace v oblasti osobní přepravy, pronájmu bytů nebo sdílení hudby - digitální technologie budou ovlivňovat náš každodenní život v čím dál větším měřítku. Stávkováním ani pokusem o uvalení zákazu tomuto přirozenému vývoji inovativních služeb nezabráníme.

V čem tedy spatřuji hlavní výhody Uberu z pozice politika i zákazníka? Tato služba výrazně přispívá k řešení situace přetížené dopravy ve městech. Díky principu tzv. spolujízdy výrazně snižuje počet aut na silnicích a motivuje zákazníky k využívání efektivnějšího a zároveň šetrnějšího způsobu dopravy. Pro cestující je tak Uber zajímavou alternativou, jak se pohybovat po městech. Mimoto je také zdrojem nových pracovních příležitostí. Pro uchazeče o zaměstnání, který vlastní vozidlo, může být Uber významným zdrojem příjmů. Pro ty, co si chtějí pouze přivydělat, zase zajímavou alternativou výdělečné činnosti s velmi flexibilní pracovní dobou.

Ve svém dopise často zmiňujete problematiku bezpečnosti zákazníků a daňové záležitosti. K těmto oblastem jsem se proto snažila zjistit co nejaktuálnější informace. Z mého úhlu pohledu je systém poskytování této služby dostatečně transparentní. Veškeré informace o jízdě, trase, řidiči, vozidle a hlavně také i ceně jsou zákazníkovi známy ještě před zahájením jízdy, což mu dává leckdy větší jistotu než v případě klasických poskytovatelů taxi služby. Jsem také velkým podporovatelem bezhotovostního systému platby, který umožňuje mnohem pohodlnější, transparentnější a lépe dohledatelné transakce než tomu většinou bývá v případě klasického bločkového systému, a tím pádem také lepší kontrolovatelnost. Podle posledních informací, co se daňové otázky týče, musí nyní (do poloviny února) všichni partneři z řad řidičů předložit společnosti Uber doklady potvrzující jejich registraci k placení DPH. V opačném případě nebudou moci tuto mobilní aplikaci nadále využívat. Věřím proto, že se situace vyvíjí správným směrem.

Jak jsem již na začátku zmínila, rozvoji inovativních technologií bohužel brání rigidní regulatorní prostředí. Současný digitální svět se vyvíjí tak dynamickým rytmem, že na to současná právní úprava nestačí reagovat a neumí tyto nové modely podnikání definovat. A to musíme napravit.

Jak správně zmiňujete, problematikou Uber se nyní zabývá jak Evropská komise, tak i Evropský soudní dvůr, kteří by měli rozhodnout, zda na Uber pohlížet jako na přepravní službu nebo spíše jako na poskytovatele digitální platformy. Od toho se pak bude odvíjet podoba regulace. Na verdikt si tak budeme muset ještě vyčkat. Pevně však věřím, že se podaří najít správnou rovnováhu mezi podporou inovativních řešení a zajištěním bezpečnosti spotřebitelů.

Se srdečným pozdravem,

Martina Dlabajová

Autor: Martina Dlabajová | čtvrtek 4.2.2016 17:37 | karma článku: 6.08 | přečteno: 283x


Další články blogera

Martina Dlabajová

70 milionů Evropanů nemá základní dovednosti pro získání práce

Evropská unie připravila strategický plán nazvaný Nová agenda dovedností pro Evropu, která slouží členským státům jako podpora pro zkvalitnění výuky a lepší předpovídání požadavků trhu práce.

16.10.2016 v 13:00 | Karma článku: 16.19 | Přečteno: 2098 | Diskuse

Martina Dlabajová

Projekt JA: Back To School vrací politiky do školních lavic

Přiznávám: Mám svou práci v Evropském parlamentu ráda, ale jsou dny, kdy bych poslaneckou lavici nejraději vyměnila za tu školní. Kdo by nevzpomínal rád na bezstarostná školní léta?

8.2.2016 v 14:46 | Karma článku: 6.64 | Přečteno: 122 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Pavel Strunz

Kriminalita v Německu v kontextu přistěhovalectví 2011-2017

Špatná morálka přistěhovalců, v r.2011 4,7x horší než u ostatních, se ještě skoro 2x zhoršila. V důsledku toho, a v důsledku nárůstu jejich počtu 2,8x, se počet přistěhovalců podezřelých z trestného činu zvýšil do r.2017 téměř 5x.

21.10.2018 v 23:58 | Karma článku: 13.35 | Přečteno: 151 | Diskuse

Irena Fuchsová

Jak se stát úchylem ve vlaku

Dojíždím od roku 1994 a tak moc dobře vím, o čem teď budu psát. A vy, co dlouho dojíždíte také, mi dáte určitě za pravdu v tom, že k tomu, abyste se v dnešní době stali ve vlaku úchylem, stačí strašně málo...

21.10.2018 v 23:28 | Karma článku: 10.02 | Přečteno: 183 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Slovo k tragédii saúdského novináře

Pokud Saúdové jeden den tvrdí, že usmrcený novinář Khashoggi (Chášukdží) opustil jejich konzulát živý a po několika dnech přiznají, že v témže konzulátu přišel o život, pak jsou krajně nedůvěryhodní.

21.10.2018 v 21:38 | Karma článku: 25.28 | Přečteno: 541 | Diskuse

Hana Šťastná

Pokrytecký cirkus kolem týrání zvířat a novinářů

Jitka nesnáší cirkusy a Velkou (pardubickou) by taky zakázala. Kvůli týrání zvířat. “Tajtrdlíkování slonů v manéži je proti přírodě! A vidělas, jak si natloukla kobyla, co jí pak za Taxisem museli utratit?”

21.10.2018 v 20:36 | Karma článku: 25.02 | Přečteno: 541 | Diskuse

Lenka Hoffmannová

Masarykovo jméno zaštítilo nenávistnou konferenci v Luhačovicích

100 let vzniku Československa si připomínáme již od začátku roku 2018. Ať už jsou to pozitivní či negativní události, které se udály v průběhu minulých 100 let. Přivítala jsem tedy pozvánku na konferenci v Luhačovicích.

21.10.2018 v 19:58 | Karma článku: 20.76 | Přečteno: 772 | Diskuse
Počet článků 9 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 532

Poslankyně Evropského parlamentu a patronka projektu motivačních stáží pro mladé PročByNe? Sbírám knižní vydání Malého prince a snažím se dívat na svět jeho očima.





Najdete na iDNES.cz